Blogopsi

Senin, 15 Oktober 2018

Ayam Masak Merah : Resipi Terbaik Untuk Mencuri Hati Ibu Mertua

anda penggemar ayam masak merah? apabila demikian entry ini sangat sesuai untuk anda kerana saya akan berkongsi resepi yang sangat popular di malaysia. resepi ini sendiri sudah di share hingga 70.000 oleh pengguna media sosial.

selain itu, apabila anda hendak berkahwin pasti wajib untuk berjumpa ibu bapa daripada calon suami kan? kemudian daripada itu anda wajib untuk mencuri hati ibu mertua semasa pertama kali jumpa supaya anda lebih disayangi selepas menjadi menantu.

Ayam Masak Merah : Resipi Terbaik

trick ini saya gunakan dahulu semasa mahu berkahwin dengan suami, pada saat itu saya sangat nerveous mujurlah suami mahu memberi nasihat iaitu dengan cara membawakan makanan kegemaran ibu mertua. alhamdulillah ibu bapa mertua sangat sayang kepada saya sampaihari ini.

Resepi Ayam Masak Merah Simple


saat juadah berbuka puasa atau kenduri bekahwin resepi ini sangat menjadi kegemaran rakyat malaysia untuk dihidangkan. seperti yang kita tahu ayam adalah menu paling popular di dunia kerana dimana-mana negara pasti memiliki menu ini.

yang paling saya suka dari rsipi ini adalah bahan-bahan yang digunakan untuk buat masakan ini pun sangat simple ada sesetengah resepi dan tomato puree yang agak mahal. menu ini adalah makanan kegemaran saya dan setiap berbuka puasa saya selalu memasaknya.

sebenarnya, sudah lama saya simpan resepi ini yang saya dapat dari rakan saya di Kuala Lumpur. terima kasih Aisyah yang sudah memberikan resepi yang amat lazat ini sehingga saya boleh berkongsi di blog ini.

beberapa hari lepas saya juga telah menulis resipi kari ayam tanpa santan yang boleh anda baca apabila berminat disini. paling sedap apabila menu ini dihidangkan bersam nasi panas-panas emmm fikiran saya kosong segera kerana bayangkan masakan ini.

juga rasa ayam yang sedap dengan dicampur dengan pelbagai macam bahan rempah menjadikan resipi ini kegemaran rata-rata rakyat malaysia. pasti anda teringin cuba juga kan, jom kita tengok resepi dibawa...

Bahan-Bahan

  • 1 ekor ayam - (lumuri ayam dengan kunyit dan garam kemudian goreng hingga sepoaruh masak)
  • 3 biji tomato belah 4
  • 2 sudu besar sos cili
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 60 ml santan
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 250 ml air
  • gula secukup rasa
  • garam secukup rasa
  • kacang peas - opsyenal
  • minyak untuk menumis
Bahan Hiris
  • 5 ulas bawang putih
  • 3 ulas bawang besar 
  • 2 cm halian - dihiris jadi 3 keping
Bahan dikisar Halus
  • 5 ulas bawang putih
  • 5 ulas bawang merah
  • 20 tangkai cili kering - (rebus cili selepas itu kisar halus)
  • 4 biji bawang besar
  • 2 cm halia
Cara Penyediaan

Resepi Ayam Masak Merah

#1: panaskan minyak dalam kuali kemudian tumis bahan hiris sampai ianya layu dan harum. kemudian masukan bahan kisar dan gaul rata. masukan sos cili dan cili kering yang dikisar tadi dan tumis sebentar sampai pecah minyak.

#2: selepas tu apabila sudah pecah minyak masukan ayam yang digoreng separuh masak tadi. kacau rata dan biarkan seketika. masukan air secukupnya atau mengikut sesuai selera anda dan masukan santan untuk memekatkan kemudian masukan garam dan tomato.

#3: masak kembali sampai pecah minyak dan bila ingin rasa yang lebih sedap boleh masukan sedikit gula. apabila warna sudah nampak cantik dan sebati. bolehlah tutup api, angkat kemudian hidangkan bersama nasi minyak, nasi tomato, atau nasi briyani. Mmmmmm Sedaaaaaapp.
Cara Menghidangkan Ayam Masak Merah

resepi ayam masak merah ini saya ubah sesuaikan mengikut cita rasa saya iaitu dengan menambah gula sikit kerana resipi dari kawan saya itu ianya tidak menggunakan gula. apabila saya menyediakan menu ini pasti lah habis sebab suami dan anak-anak sangat menggemari ayam masak merah.

selamat mencuba.

New Update 2018 Ayam Masak Merah Versi 2


Ayam Masak Merah Versi 2

terdapat pelbagai variasi dalam menu ayam ini dan menu ini memang sudah menjadi kegemaran saya sekeluarga dan saya sendiri tak boleh bosan memasak berulang kali. untuk resepi versi 2 sebenarnya menggunakan bahan-bahan asas yang sama dengan yang pertama dan saya hanya berkreativiti sikit

tetapi, rasa untuk yang versi 2 ini tak kalah sedap. bahkan kawan saya yang dari USA lebih prefer ke versi terbaru ini. untuk yang pertama dia memang suka tetapi tak begitu menggemari. rahsianya adalah saya guna yogurt.
Serbuk Jeera
Imej Serbuk Jeera

hmmmmm.. pasti anda teringin cuba juga kan? jom kita layan resepinya dibawah...

Bahan-Bahan
  • 250 gram keping ayam tanpa tulang
  • 7 ulas bawang putih
  • 7 biji cili merah
  • 2 sudu yogurt
  • 1/2 sudu teh serbuk ketumbar
  • 1/2 sudu teh serbuk kunyit
  • 1 sudu teh serbuk cili merah
  • 2 sudu minyak
  • beberapa daun ketumbar segar (cincang halus)
  • garam secukup rasa
  • 1/2 sudu teh serbuk jeera
  • 2 sudu teh ginger-garlic paste
Cara Membuat Ginger-garlic Paste
Cara Membuat Ginger-garlic paste homemade

  • 1 cawan halia segar - cincang
  • 1/3 cawan bawang putih segar 
  • 2 sudu lemon segar
  • 1 sudu teh garam
untuk membuat Ginger-garlic caranya campurkan semua bahan kemudian kisar hingga lembut (guna mesin sahaja supaya mudah) selepas itu simpan kedalam peti sejuk supaya boleh guna bila-bila masa. dan sekarang masanya kita menyediakan ayam.

Cara Membuat

#1. pertama, bersihkan ayam kemudian masukkan kedalam mangkuk besar. kemudian masukkan bahan rempah seperti serbuk kunyit, serbuk ketumbar, serbuk cili merah, serbuk jeera, dan garam secukup rasa. selepas itu gaul hingga rata.
Campurkan semua bahan

#2. masukkan yogurt bersama Ginger-garlic paste dan gaul lagi. kemudian tutup ayam dan simpan selama lebih kurang 30 minit dalam peti sejuk.

#3. selama ayam disimpan anda boleh menyediakan kuah. caranya kisar 7 ulas bawang putih dan 7 biji cili merah supaya lembut tambahkan 5 sudu air. kemudian sisihkan sekejap.
bahan kisar

#4. panaskan minyak dalam kuali kemudian goreng ayam selama 3 minit dengan api sederhana. selepas itu tutup kuali dan masak ayam selama 7 minit dengan api rendah dan kacau sekali-kala supaya ayam tidak hangus.

#5. kemudian masukkan cili merah dan bawang putih yang dikisar tadi dan kacau hingga rata. pada step ini tutup kuali selama 3 minit pada api rendah dan biarkan kuah mengental.
proses memasukan daun ketumbar

#6. akhir sekali, apabila kuah sudah masak seperti yang anda kehendaki boleh tutup api dan masukkan daun ketumbar yang sudah dicincang halus tadi. tutup kembali ayam selama 3 minit dan siap dihidangkan.

Tips :
  1. apabila kuah sedikit kering boleh tambahkan dengan air sedikit.
  2. semasa memasak pastikan anda teruskan memeriksa ayam kerana ianya memerlukan banyak masa supaya masak betul
  3. selepas matikan api jangan tergesa-gesa memasukkan ayam kedalam mangkuk kerana ayam masih membutuhkan proses sikit untuk masak.
itulah resepi yang saya kongsikan dan apabila memiliki versi lain dari ayam masak merah ini boleh share ke blog ini, selamat mencuba.

Minggu, 14 Oktober 2018

Resepi Kerabu Kacang Botol : Puasa Anda Tak Lengkap Tanpa Menu Ini

Salam sejahtera, alhamdulillah minggu ini saya tengah rajin kat dapur dan banyak pelbagai macam resepi yang sudah saya cuba buat seperti ice cream, nasi ayam, burnt cheesecake termasuk kerabu kacang botol yang saya kongsikan hari ini.

semalam saya juga share menu yang sangat unik iaitu keropok lekor maggi. kenapa saya kata unik? sebab biasanya masakan itu guna isi ikan tetapi bahan lain sikit iaitu saya guna mi segera dan apabila anda teringin nak cuba boleh baca disini.
Resepi Kerabu Kacang Botol

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini cuaca semakin panas hasil daripada global warming dimana-mana dunia terjadi musim yang pelik. apabila saya berfikir demikian saya sangat bimbang dengan masa hadapan generasi muda.

kita wajib pengawal dan penjagaan bumi dengan cara tidak buang sampah sembarangan tempat. oke, kembali ke resepi apabila bulan ramadhan tiba mesti ramai orang sibuk tercari-cari resepi menu untuk berbuka puasa kan?

Resepi Kerabu Kacang Botol dan Taugeh


pada bulan puasa tahun lepas saya sendiri kerap membuat kerabu kacang botol kerana ianya segar dan mudah nak buat tetapi apabila hari biasa saya jarang-jarang buat. apabila bulan puasa sememangnya paling sesuai makan yang segar kerana sehari penuh berpuasa mejadikan tubuh kita butuh makanan yang manis dan segar.

kerabu yang saya kongsikan ini boleh anda makan bersama anak-anak kerana resipinya sendiri saya buat tak pedas sangat. tetapi bergantung kepada selera masing-masing apabila banda suka pedas boleh tambah cili lebih.
Resepi Kerabu Kacang Botol

untuk bahan anda boleh berkreativiti dengan menambahkan perut lembu atau isi kerang. kerabu ini sangat mudah.. potong halus semua bahan kemudian ready.. bahkan sesiapa sahaja boleh dan senang nak buat.

jom kita layan resepinya dibvawah..

Bahan-Bahan
  • 10 kacang botor (bersihkan dan hiris nipis)
  • 100 sen taugeh segar (bersihkan)
  • 1 sudu besar kerisik kelapa
  • jus limau nipis secukupnya
  • gula dan garam secukup rasa
Bahan Kisar
  • 4 sudu besar udang kering (rendam air panas kemudian toskan)
  • 2 biji cili merah
  • 1 inchi belacan bakar
Cara Membuat Kerabu Kacang Botol

#1. pertama, kisar semua bahan kisar tadi hingga rata dan kemudian masukkan dalam bekas yang sesuai.

#2. masukkan semua bahan tadi kacang botor, taugeh, garam & gula, kerisik, dan limau nipis pada bekas yang berisi bahan kisar.
Cara Membuat Kerabu Kacang Botol

#3. akhir sekali, gaul semua bahan hingga rata dan rasa jelatah apabila ada bahan kurang boleh tambah lagi.

Tips Menyediakan :
anda boleh menambahkan bahan lain seperti isi kerang atau perut lembu dan apabila anda teringin pedas sangat boleh ganti cili merah dengan cili api.

resepi ini sengaja saya buat simple kerana apabila kita tengah berpuasa pasti tak sempat kumpul semua bahan dan tak teringin berlama-lama didapur kan?

anda boleh menyediakan menu ini hanya dalam 30 menit sahaja jadi anda boleh guna masa lebih untuk menyiapkan resepi lain. oke, saya harap entry ini boleh memberikan manfaat, selamat mencuba.

Sabtu, 13 Oktober 2018

Kek Batik : 2 Resepi Popular (Kukus dan Milo) yang Gebu dan Senang Buat

Sebenarnya saya hairan dengan kek yang satu ini sebab selama beberapa tahun lepas kek batik ini masih sahaja tetap popular di masyarakat malaysia. mungkin kerana kek ini adalah salah satu antara kek yang paling mudah dan senang dibuat.

sudah banyak kawan blogger yang berkongsi resepi ini tetapi saya belum dijumpai yang berkongsi dengan cara dikukus. seperti yang kita tahu kek batik ini adalah salah satu jenis kek yang dibuat tanpa perlu memasaknya kerana apabila anda teringin nak buat kek ini yang paling penting adalah tak boleh guna sembarang tepung.

saya sendiri sudah berkongsi resepi ini semasa permulaan tahun 2017 dan sudah banyak dibaca oleh pelawat hingga sampailah hari ini. pada entry kali ini saya hanya ingin menambah resipi lain iaitu dengan cara dikukus.

Cara Membuat kek batik

resepi ini sangat saya mengesyorkanya buat adik-adik yang teringin makan kek tetapi tak payah buat atau kawan-kawan yang tengah belajar cara membuat kek untuk pemula sebab resepi ini sangat simple dan semua orang boleh buat.

untuk membuat kek ini dibutuhkan sedikit kreativiti supaya hasilnya mirip batik.. hihihi.. tetapi anda tak perlu risau sebab saya akan kongsikan step by stepnya. mungkin anda kerap melihat orang kongsikan kek ini di group resepi tapi akan lebih seronok  jika anda boleh membuatnya sendiri di rumah kan..

yang paling saya suka adalah bahan yang digunakan tak banyak pun dan kurang 6 jam sahaja sudah boleh siap dan apabila bulan puasa tiba kek ini sangat popular untuk disediakan sebagai menu berbuka puasa dan apabila bulan puasa tiba pastilah anak-anak meminta saya nak buatkan kek batik ini.

Resepi kek Batik Coklat

1. Resepi Kek Batik Milo

bila anda suka kek yang rangup lebih baik jangan campurkan biskut ke dalam campuran milo yang sudah masak. tapi, tetap ikut kaedah susun biskut lapis coklat. resepi ini amat lah mudah dan senang untuk di ikuti. 
saya dan keluarga sangat menggemari menu ini meskipun dah lama saya tak buat tak pernah bosan semasa membuatnya. resepi asal daripada menu ini ianya menggunakan milo dan ada juga yang menggunakan telur.
Bahan-Bahan

Resepi kek Batik Coklat


  • 2 cawan milo 
  • 2 sudu besar serbuk koko
  • 1 paket biskut marie - patah dua
  • 1/2 tin susu pekat manis
  • 125 gram mentega/ butter
  • 1 sk esen vanilla
  • kacang almond - dipotong dan di panggang (optional)
Cara Membuat Kek Batik

#1. mula-mula cairkan butter ke dalam periuk dengan menggunakan api sederhana hingga cair kemudian masukan susu pekat manis dan gaul sebati

#2. kemudian masukan serbuk kok bersama milo dan gaul sebati atau hingga tiada milo berketul-ketul. step setrusnya masukkan essen vanilla ke dalam adunan dan gaul hingga sebati. selepas itu padamkan api.

#3.  masukan biskut marie yang sudah dipatah-patahkan bersama kacang almond dan gaul hingga rata. apabila sudah rata seterusnya masukkan adunan kedalam loyang yang sudah di lapisi dengan plastik. 

#4. padatkan kek didalam loyang tadi dengan cara menekan pada permukaan adunan dan apabila sudah padat boleh masukkan dalam peti sejuk selama 4-5 jam.

#5. akhir sekali, keluarkan kek dari peti sejuk dan biarkan 30 minit kemudian di potong-potong dan kek batik siap untuk dihidangkan..

Note : apabila anda suka kek yang lebih lembut caranya semasa menyediakan campuran coklat, patah-patahkan biskut dulu kemudian bagi biskut lemau sikit jadi nanti hasilnya boleh lembut.


video cara membuat kek batik

2. Resepi Kek Batik Kukus

pada bahagian pertama ialah kek batik yang dibuat dengan cara biasa dan sekarang kita cuba versi kek yang berbeza sikit iaitu dengan cara dikukus dan untuk membuatnya sangat mudah macam versi pertama.

Cara Penyediaan Kek Batik
apabila perhatikan kek ini macam biskut marie tetapi dengan cara dikukus kemudian dibekukan kedalam peti sejuk. resepi ini sendiri saya dapatkan dari seorang pelawat di blogopsi yang ingin resepinya saya kongsikan disini, jom kita layan resepi sedapnya dibawah...
Bahan-Bahan
  • 150 gram tepung gandum
  • biskut marie secukupnya
  • 200 gram butter/ mentega
  • 200 kaya
  • 225 gram gula halus 
  • 5 sudu besar susu manis
  • 6 biji telur
  • 2 sudu besar browning sugar/ gula hitam sarawak
  • 1 sudu teh vanilla
Cara Membuat

#1. pertama, siapkan bekas dan masukkan gula bersama mentega kemudian putar hingga kembang, dengan mengikut kaedah satu persatu masukan telur lepas itu puar lagi hingga sebati.

#2. dengan diputar pada kelajuan sederhana masukkan semua bahan (kecuali tepung) dan putar hingga sebati, lepas itu masukkan tepung dan putar lagi hingga adunan menjadi sebati. kemudian bahagikan adunan menjadi 4 bahagian (4 lapisan).
Cara Membuat Kek Batik

#3. panaskan kukusan kemudian lengserkan mentega dan tabur sedikit tepung, lepas itu masukkkan adunan (lapisan pertama) dan aturkan biskut marie diatasnya. kukus hingga masak lebih kurang 15 minit.

#4. selepas itu, angkat kukusan dan tuang adunan untuk lapisan kedua dan jangan lupa atur biskut marie macam lapisan pertama tadi. ulangi proses tersebut hingga aduna habis (lapisan keempat) dan ingat pada lapisan akhir tak perlu letak biskut marie dipermukaanya.

#5. akhir sekali, kukus kek hingga masak atau lebih kurang selama 20-30 minit, supaya anda tahu sudah masak atau belum boleh cucuk garfu pada permukaan kek dan apabila tiada kelembapan artinya dah masak.

apabila kek sudah masak sejukkan dalam freezer dan potong kemudian siap dihidangkan.. saya harap resipi ini boleh memberikan manfaat untuk anda dan apabila anda ingin saya berkongsi resipi spesifik boleh contact saya pada menu contact dibawah.

Jumat, 12 Oktober 2018

Burnt Cheesecake : Resepi dari Chef Juan's yang Tak Boleh didedahkan dengan Kata-Kata

Apabila kita bercakap mengenai resipi ianya tidak berkesudahan kerana apabila kita kena mengumpul resipi dari seluruh dunia bilangan itu boleh sampai berjuta-juta. seperti resepi burnt cheesecake atau kek keju hangus yang akan saya kongsikan ini..

resepi ini saya dapat semasa melawat ke rumah ibu mertua di Indonesia beberapa hari lepas. pada hari itu ibonda mertua minta saya bantu dia di dapur sebab dia tengah buat resipi yang baru beliau dapat dari seorang chef namanya chef Juan's.

saya sendiri pun tak tahu siapa itu chef Juan's kerana saya tidak pernah berjumpa atau dapat maklumat mengenai dia. selepas satu jam kami berdua didapur akhirnya kek tersebut menjadi. sekarang masanya untuk menghidangkan kek tersebut kepada keluarga.
Resepi Burnt Cheesecake

pada mulanya saya sangat underestimated dengan kek tersebut.. hihihi sebab penampilan kek tersebut sangat pelik.. saya fikir rasanya pun pelik juga.. hihi.. tapi selepas saya mencuba.. emhhh sangat.. sangat.. sedaaap. hihihi

bahkan kerana kesedapnya saya tak boleh berhenti makan hingga kek tersebut habis.. hahaha.. bahkan, semasa kek sudah habis saya meminta kepada ibonda mertua supaya membuat lagi kek tersebut.. tak tahu malu lah aku ini.. hihihi


Resepi Burnt Cheesecake


mujurlah saya sempat meminta resipi ini dan selepas saya dan suami balik ke rumah kami di Malaysia saya teringin kongsikan kepada anda semua. apabila anda adalah penggemar kek keju resepi ini anda kena cuba kerana saya memastikan anda boleh suka.

sebenarnya, kek ini tidak terlalu berbeza dengan kek coklat bakar yang pernah saya kongsikan tetapi ada beberapa bahagian seperti bahan yang berbeza. kek keju hangus ini adalah salah satu antara resepi terkini yang wajib anda cuba.

jom kita layan resepinya dibawah..

Bahan-Bahan
  • 750 gram krim keju
  • 6 biji telur
  • 1 sudu ekstrak vanilla
  • 1 sudu tepung gandum
  • 300 gram gula kastor / 280 gram gula biasa
  • 375 gram whipping cream
Cara Membuat Kek Keju Hangus

#1. pertama, putar krim keju bersama gula hingga sebati kemudian masukkan telur dengan kaedah satu persatu sambil terus putar hingga rata dan sebati.
Cara Membuat Kek Keju Hangus

#2. masukkan tepung gandum dan putar hingga rata. selepas itu masukkan whipping cream dan ekstrak vanilla kemudian putar sekali lagi hingga semua adunan sekata.
Cara Menyediakan Burnt Cheesecake

#3. panaskan oven dengan suhu 200"C dan selain itu anda boleh siapkan loyang dengan saiz 23 cm (spring-form-pan) dan alaskan pada permukaan loyang dengan baking papper.

#4. masukkan aduanan kedalam loyang tadi dan bakar selama lebih kurang 60 minit atau hingga ianya masak bahagian atas berwarna keemasan.
Proses Penyediaan Kek keju Hangus

#5. jangan panik sebab kek nanti akan kembang tinggi hingga memenuhi loyang kerana ianya akan turun lagi kemudian angkat dan biarkan hingga kek sejuk.

#6. apabila sudah sejuk masukkan dalam freezer supaya lebih sedap. kemudian angkat dan siap dihidangkan.

Resepi Strawberry Compote

Cara Membuat Strawberry Compote

apabila tengah rajin di dapur saya biasanya menyediakan bersama strawberry compote. meskipun dimakan begitu sahaja sebenarnya sudah sedap. tetapi, apabila anda teringin nak cuba juga saya akan kongsikan resepinya dibawah.

Bahan-Bahan
  • 4 cawan strawbery segar
  • 1/4 cawan jus oren
  • 1/4 cawan gula
Cara Membuatnya

#1.  pertama, potong nipis strawberry dan sisihkan sekejap kemudian panaskan gula dan jus oren dalam periuk dengan api sederhana hingga larut.

#2. selepas itu masukkan potongan strawberry tadi dan kacau rata. masak selama lebih kurang 10 minit dan apabila sudah masak boleh matikan api.

#3. tuang strawberry compote kedalam bekas dan simpan dalam freezer supaya ianya sejuk apabila sudah sejuk sediakan bersama burnt cheesecake tadi.

resepi ini sangat mudah meskipun anda tidak pernah membuat kek sebelumnya pasti menjadi dengan syarat anda sukat betul-betul. sampai jumpa di entry seterusnya dan selamat mencuba.

Kamis, 11 Oktober 2018

Keropok Lekor Maggie : Resepi Viral yang Menggoncang Media Sosial

Tengah viral ni di media sosial iaitu resepi keropok lekor maggie, bahkan resepi ini mendapatkan share hingga 30 ribu. pastilah masakan ni sangat sedap dan apabila anda teringin mencuba saya akan kongsikan resepinya untuk anda.

sebelum saya mula berkongsi mungkin ada beberapa dari anda yang belum tahu mengenai keropok ini jadi saya nak bercerita sikit.

Apa itu Keropok Lekor?

berdasarkan kepada wikipedia keropok lekor adalah makanan tradisional yang berasal dari pantai timur semenanjung malaysia atau dari bandar terengganu. dalam bahasa terengganu lekor bermaksud lilitan atau lingkar.
Resepi Keropok Lekor Maggie

keropok ini sendiri berasaskan daripada isi ikan, sagu dan sedikit garam dan bentuknya yang berlingkar-lingkar. namun, ada beberapa yang menggunakan tepung kanji.

saya sendiri adalah salah satu antara orang yang menggemari keropok kerana makanan ini sangat sesuai dimakan bila masa-masa.. saya biasanya makan untuk snek atau dihidangkan untuk menemani masakan yang saya buat.

seperti yang saya katakan di perenggan bahagian atas tu.. bahawa keropok ini semestinya diperbuat daripada isi ikan. tetapi kita sebagai manusia memang suka berkreativiti seperti resepi yang viral ini.. hihihi
Mi Segera sedap

pada mulanya saya tidak percaya bila keropok ini ternyata boleh dihasilkan dari mie segera sahaja. tetapi selepas saya tengok resipinya saya baru faham.. pasti anda ingin tahu juga kan.. jom kita layan resepinya dibawah..

Bahan-Bahan
  • 1 paket mie sedap
  • 1 biji telur gred A
  • 6 sudu tepung ubi
  • tepung gandum secukupnya
sudah hanya 4 bahan sahaja sangat simple kan? bahkan saya pun sempat meragukan kenapa bahanya sikit.. hihihi selepas saya cuba memang menjadi dan sedap.

Cara Membuat Keropok Lekor Maggie


#1. pertama rebus air dahulu hingga mendidih kemudian apabila air sudah mendidih rebus mie hingga ianya kembang. saya tidak terlalu suka mie yang sangat lembik jadi saya rebus mie hanya 2 minit sahaja kemudian tapiskan.
Cara Membuat Keropok Lekor Maggi

#2. selepas itu tumbuk mie tadi hingga ianya lumat dan bila sudah lumat masukkan mie kedalam pan bersama telur dan sedikit perencah mie sedap (saya hanya memasukan sedikit sebab saya tak suka apabila ianya terlalu masin)

#3. selepas itu gaul rata semua bahan tadi diatas pan hingga sebati. apabila sudah sebati masukkan tepung ubi dan uli hingga sebati. supaya tidak melekat tambahkan tepung gandum secukupnya.

#4. step seterusnya ambil beberapa bahagian adunan tadi dan bentuk menjadi silinder panjang. (saya buat menjadi 4 bahagian slinder)
Cara Buat Keropok lekor

#5. kemudian rebus air dalam periuk dan masukkan sedikit garam. selepas itu masukkan adunan yang sudah anda bentuk silinder tadi dan rebus hingga ianya terapung.

#6. apabila sudah terapung angkat dan toskan hingga hilang airnya. potong mengikut anda suka dan akhir sekali, goreng hingga masak. angkat dan siap disediakan

Petua Tambahan :

1. perencah mi sedap sendiri rasanya sudah masin jadi letak sedikit garam sahaja.
2. apabila semasa menguli adunan melekat boleh tambahkan tepung gandum secukupnya
3. apabila anda teringin sedikit rasa pedas boleh tambahkan cili secukupnya

resepi ini sangat sesuai untuk mereka yang tak memiliki masa lebih didapur kerana ianya boleh disediakan hanya 1 jam sahaja dan selain resepi keropok lekor maggie dimasa hadapan saya nak berkongsi resepi keropok lainya.

Video yang Boleh Membantu Anda 

saya menjangkakan doa dari anda semua supaya saya diberikan kesihatan agar boleh terus berkongsi resipi sedap lainya, selamat mencuba.

Rabu, 10 Oktober 2018

Confirm : 5 Resepi Laksa Terbaik Untuk Memikat Suami

I am Home! ini adalah kata-kata saya semasa kembali ke rumah hari ini dan bukan tiada sebab saya katakan itu.... kerana hari ini akhirnya saya resign dari syarikat dimana saya bekerja. sudah lebih dari 10 tahun saya bekerja di syarikat tersebut.

saya fikir sekarang masanya untuk saya lebih sering dirumah untuk menjaga suami dan anak-anak. sebab kewajipan kita sebagai seorang isteri adalah berkhidmat kepada suami dan secara tak langsung saya memiliki masa lebih untuk menulis di blog ini.
Cara Membuat Laksa yang sedap

welcome to the new world, kerana saya akan berkongsi artikel yang lebih berkualiti bermula sekarang, saya harap di masa hadapan boleh berpuas hati dengan entry yang saya sediakan. oke, back to resipi...

hari ini saya nak berkongsi resepi yang sangat sedap lagi senang dibuat iaitu resipi laksa dan saya juga akan menyediakan laksa dari pelbagai kawasan seperti selangor, johor, penang, kelantan, dan sarawak. saya harap entry ini boleh memberikan manfaat untuk anda semua.

Apa Itu Laksa?


laksa adalah masakan yang berasaskan mie yang dicampur dengan pelbagai macam bumbu rempah, masakan ini adalah hasil dari digabungkan budaya melayu dan china. di malasyia sendiri laksa memiliki pelbagai jenis seperti penang (bentuk mie bulat dan berwarna putih juga tebal sikit).

ada juga laksa sarawak, selangor, johor, dan kelantan. disebutkan laksa diambil dari sanskrit yang bermakna banyak dengan maksud bahawa mie laksa dibuat dengan pelbagai bahan.

1. Resepi Laksa Selangor 

Resepi Laksa Selangor

apabila saya ingat-ingat resepi ini sudah saya simpan sejak dahulu kira-kira tahun 2009 lepas. tetapi, saya lupa sumber dari resepi ini.. terima kasih yang sudah share resepi ini.. jom kita layan..

Bahan-Bahan
  • 200 gram laksa - rebus kemudian toskan
  • 5 biji limau kasturi - belah 2
  • 10 biji cili merah - hiris
  • 2 biji bawang besar - hiris
  • 2 batang bunga katan - hiris
  • 1 biji timun - hiris
  • 1 ikat daun salad - hiris
  • 1 botol otak-otak (otak udang yang dalam botol)
  • 1/2 biji nanas - potong kecil
Bahan Kuah
  • 1 kg ikan kembung - rebus dan buang tulang lepas itu mesin isinya
  • 2 liter air
  • 5 batang bunga kantan - belah 4
  • sedikit belacan
  • 1 ikat daun kesum
  • 15 keping asam gelugur
  • 10 biji bawang merah - dimesin halus
  • 3 ulas bawang putih - dimesin halus
  • 3 batang serai - dimesin halus
  • 500 gram cili kering - dimesin
Cara Membuat Kuah

#1. pertama rebus air dalam periuk kemudian masukkan semua bahan kuah (kecuali bunga kantan dan daun kesum) kemudian masak hingga mendidih.

#2. apabila sudah mendidih masukkan daun kesum bersama bunga kantan dan biarkan sekejap. perasakan dengan sedikit garam dan boleh matikan api apabila kuah sudah masak.


Petua Menyediakan :
masukkan laksa yang sudah anda rebus tadi kedalam mangkuk kemudian taburkan/ masukkan bahan-bahan iringan diatasnya. akhir sekali, tuangkan kuah diatasnya... emhh siap untuk dihidangkan..


2. Resepi Laksa Johor



apa yang membezakan laksa versi johor berbanding laksa dari negeri lain? yang membuat ianya berbeza adalah apabila versi negeri lain ianya menggunakan tradisi tempatan seperti tepung beras maka untuk versi johor ianya menggunakan spaghetti.
Resepi Laksa Johor


saya sendiri pun tak tahu kenapa? tapi, ada beberapa sumber yang berkata kerana pengaruh kerabat dari leluhur johor berasal dari barat oleh kerana itu ianya guna spaghetti. namun, yang paling penting untuk kita ianya mudah disediakan dan sedap kan?

Bahan-Bahan
  • 1 kg ikan parang (boleh guna ikan kembung, sardin, atau selar)
  • 1 senduk besar cili - mesin halus
  • 1 biji kelapa parut - blend kelapa kemudian perah santan
  • 2 batang serai - ketuk
  • 1 1/2 keping asam keping
  • 1 cawan minyak
  • 1/2 senduk besar kerisik
  • gula dan garam secukupnya
  • 50 gram tulang ikan kurau - rendam sekejap
  • 1/2 senduk besar kari - guna kari daging babas
Bahan Kisar
  • 3/4 inchi halia
  • 1/2 cawan udang kering
  • 2 biji bawang besar
  • 5 biji bawang putih
Bahan Sampingan
  • 1 paket spaghetti - rebus hingga masak kemudian toskan
  • 1 biji bawang besar - hiris halus
  • 2 batang bunga kantan - hiris halus
  • daun selasih - hiris halus
  • 1 ikat daun kesum - hiris halus
  • 1 biji timun - potong suka hati kecik-kecik
  • taugeh secukupnya - buang akar kemudian basuh
Bahan Sambal Belacan
  • 10 biji cili padi
  • 5 biji cili merah
  • air perahan jus limau kasturi
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 cm belacan - bakar 
  • gula dan garam secukup rasa
Cara Membuat Laksa Johor


#1. pertama, kisar/ blend semua bahan kisar tadi seperti bawang putih, bawang merah, halia, dan udang kering selepas itu ketepikan.


#2. rebus ikan parang tadi hingga ianya masak kemudian asingkan bahagian isi, tulang, dan kepala ikan. selepas itu blend isi ikan dengan air rebusan ikan dan blend pula kepala ikan dengan air rebusan ikan kemudian tapiskan. ketepikan ikan sekejap..


#3. step seterusnya panaskan 2 senduk minyak dalam kuali dan tumis bahan kisar dan masukkan serai yang sudah anda ketuk tadi.. kacau rata dan masukkan 1 senduk cili yang sudah dimesin halus tadi..


#4. apabila bahan sudah agak kering dan naik bau masukkan serbuk kari dan kacau hingga mereneh kemudian masukkan isi ikan yang sudah anda kisar tadi.


#5. selepas itu, masukkan santan bersama tulang ikan kurau, kerisik, dan asam keping. kacau hingga rata kemudian masak hingga mendidih dan pekat. apabila sudah mendidih perasakan dengan gula dan garam secukup rasa..


Cara Membuat Sambal Belacan


Cara Menyediakan Sambal Belacan


pertama, kisar semua bahan tadi tapi jangan kisar terlalu halus (tak perlu letak air) kemudian masukkan air perahan jus limau kasturi dan perasakan dengan gula garam secukup rasa... siap untuk dihidangkan..


Cara Menyediakan


masukkan spaghetti kedalam mangkuk kemudian masukkan semua bahan sampingan diatas spaghetti secukupnya lepas itu tuangkan kuah laksa.. sediakan bersama sambal belacan yang anda buat tadi..


Petua :
a. kesedapan rasa laksa johor sangat dipengaruhi oleh ikan yang anda gunakan.. kenapa saya memilih ikan parang? sebab ianya lebih manis berbanding ikan yang lain..


b. perah kelapa sebanyak 2 kali tetapi apabila anda tak ingin kuah pekat sangat boleh perahhingga 3 kali..


c. selepas dimasukkan santan kuah mesti di reneh secara perlahan-lahan supaya kuah memiliki kepekatan yang cantik.


3. Resepi Laksa Penang



apabila anda mencari masakan yang mudah dan lazat maka laksa penang wajib anda masukan kedalam senarai yang mesti anda cuba. seperti  namanya masakan ini berasal dari pulau pinang dan ianya sudah menjadi kegemaran orang ramai.

Cara Membuat Laksa Penang




dari beberapa sumber yang saya tahu masakan ini dibawa oleh masyarakat cina peranakan. kuahnya masam manis dan sedikit cair juga rasanya yang sedap menjadikan masakan ini kegemaran masyarakat Malaysia dan Singapura.


Bahan-Bahan
  • 2 kg ikan kembung - rebus kemudian ambil isi
  • 2 ibu jari belacan 
  • 2 batang bunga kantan - belah 4
  • 1 senduk cili kisar
  • 1 ikat daun kesum
  • 22 keping asam keping
  • 2 biji bawang besar - kisar
  • 15 biji bawang merah - kisar
  • garam secukup rasa
Bahan Hiasan
  • timun - hiris
  • bawang besar - hiris
  • limau kasturi - belah 2
  • cili hidup - hiris
  • telur rebus - belah 2
  • salad - hiris
  • cili padi - hiris (optional)
  • otak udang (optional)
  • daun pudina (optional)
Cara Membuat


#1. pertama, ikan yang sudah anda rebus asingkan isi ikan, tulang, dan kepala ikan. air rebusan ikan disimpan sebab untuk dibuat kuah nanti. selepas itu blend isi ikan tetapi apabila anda suka kuah yang terasa isi ikanya jangan blend sampai hancur.

#2. step terusnya blend tulang dan kepala ikan kemudian tapis airnya.

#3. air rebusan ikan yang masih dalam periuk tadi di rebus dengan api perlahan kemudian masukkan belacan, cili kisar, dan bawang besar dan bawang merah yang sudah anda kisar tadi.

#4. masukkan daun kesum, asam keping, dan bunga kantan kemudian biarkan sekejap. masukkan isi ikan yang dikisar halus yang dikisar kasar dan juga yang dicarik-carik sahaja. masak hingga kuah merenih dan pekat.

#5. apabila sudah pekat perasakan dengan garam secukup rasa.. masak sekejap dan bolehlah matikan api.

Cara Menghidang :
letakkan laksa dalam mangkuk atau pinggan kemudian tuangkan kuah laksa yang sedap tadi. akhir sekali taburkan semua bahan hiasan yang dihiris tadi.. selamat mencuba..


4. Resepi Laksa Kelantan



apabila anda berasal dari pantai timur atau kelantan pasti tak asing dengan masakan yang satu ini.. masakan ini sudah menjadi kegemaran rakyat kelantan. bahkan, terdapat banyak restoren di kelantan yang menyajikan laksa ini.

Cara Menyediakan Laksa Kelantan


yang menjadi cirinkhas dari laksa kelantan adalah ianya menggunakan isi ikan yang dicampur dengan lada hitam dan isi ikan. apabila anda adalah salah satu antara orang yang menggemari laksam masakan ini wajib anda cuba.


Bahan-Bahan
  • 10 ekor ikan kembung (boleh guna ikan pelaling atau sardin)
  • 10 biji bawang merah
  • 2 kotak santan kara
  • 10 keping asam keping
  • 1 inci halia
  • 1 sudu makan lada hitam
  • 1 biji bawang putih
  • gula dan garam secukup rasa
  • air secukupnya
Bahan Hiasan
  • kacang panjang - potong mengikut selera
  • daun kesum - hiris
  • timun - hiris
  • taugeh - buang akar dan cuci bersih
  • bunga kantan - hiris
  • sambal belacan (resepinya ada pada bahagian laksa johor)
Cara Membuat


#1. pertama rebus ikan dengan sedikit air kemudian masukkan sedikit garam dan 10 asam keping, masak agak lama supaya ianya akan serap dalam ikan.


#2. selepas itu, asingkan isi ikan dengan tulang dan kepala ikan. separuh isi ikan campur dengan sedikit air kemudian dimesin bersama lada hitam, halia, dan bawang hingga lumat.


#3. separuhnya lagi isi ikan ditumbuk hingga lumat kemudian mesin juga tulang dan kepala ikan dengan air rebusan ikan tadi dan tapiskan.


#4. step terusnya campurkan semua isi ikan, kepala ikan, dan tulang ikan (yang dimesin/ tumbuk) campurkan santan dan masak dengan api perlahan.


#5. masukkan 2 asam keping yang sudah anda gunakan untuk merebus ikan dan masak hingga kuah merenih dan pekat.


#6. apabila sudah pekat perasakan dengan gula dan garam secukup rasa.. then, boleh matikan api dan siap untuk dihidangkan..


Petua Menyediakan :
apabila kuah pekat sangat boleh tambahkan sedikit air dan supaya lebih sedap semasa makan laksa campurkan dengan belacan sikit.


5. Resepi Laksa Sarawak

apa yang paling membezakan laksa sarawak berbanding dari yang lain adalah rasa kuahnya yang pedas, berlemak dan sangat berasa rempahnya. saya kerap menyediakan masakan ini bersama sambal belacan untuk makan tengah hari bersama suami.

Resipi Laksa Sarawak


apabila anak-anak memang tak begitu menggemari laksa hanya saya dan suami sahaja yang menggemari masakan ini. sedikit cerita dari saya, dahulu semasa saya masih belajar di universiti saya memiliki kawan orang sarawak.


suatu hari saya makan bersama kawan saya itu di restoran dan sedikit hairan dengan apa yang kawan saya ucapkan. sebab dia berkata "nyamanya makanana niii" saya berfikir apa hubungan antara masakan dan nyaman?


selepas itu kawan saya bagi tau bahawa nyaman dalam bahasa sarawak ternyata bermaksud sedap berbeza kalau melayu nyaman bermaksud damai..hihihi  jom kita layan resepinya..


Bahan-Bahan
  • isi ayam secukupnya - bersihkan
  • 4 biji telur - dadarkan dan hiris halus
  • 200 gram pes segera laksa sarawak
  • 2 batang serai - ketuk
  • 1/2 kg udang basah - bersihkan
  • 1 bungkus bihun - rendam kemudian celur
  • 250 ml santan pekat
  • taugeh secukupnya - buang akar kemudian celur
  • limau kasturi secukupnya - belah 2
  • sedikit daun ketumbar - diracik
  • garam dan gula secukup rasa
Bahan Sambal Udang Kering
  • segenggam udang kering - kisar
  • 2 ulas bawang putih - kisar
  • 4 sudu makan cili kisar
  • 6 biji bawang merah - kisar
  • sedikit air asam jawa
  • sedikit belacan bakar - kisar
  • garam dan gula secukup rasa
Cara Membuat Kuah


#1. pertama, rebuskan kira-kira 2 liter air dalam periuk kemudian masukkan udang basah dan isi ayam bersama serai. kemudian apabila sudah masak angkat dan toskan.. isi ayam kemudian dicarik halus..


#2. pada bekas air rebusan tadi masukkan masukkan pes segera laksa sarawak dan kacau dengan api perlahan. selepas itu masukkan santan dan masak hingga pekat.

#3. apabila sudah pekat perasakan dengan garam dan gula secukup rasa..biarkan hingga mendidih dan ketepikan..

Cara Membuat Sambal

Cara Membuat Sambal Udang Kering

#1. panaskan minyak dalam kuali kemudian tumis semua bahan kisar tadi dan kacau hingga naik bau dan pecah minyak.

#2. apabila sudah pecah minyak perasakan dengan garam dan gula secukupnya kemudian masukkan air asam jawa dan kacau hingga sambal menjadi pekat.

#3. matikan api dan siap hidang..

Cara Menghidang :
masukkan bihun dalam mangkuk kemudian letakkan bahan hiasan seperti telur, isi ayam, taugeh, dan daun ketumbar..selepas itu tuangkan kuah laksa diatasnya dan perahkan limau kasturi dan akhir sekali, masukkan sedikit sambal udang kering..

semua resepi diatas sudah saya cuba dan confirm sedap. bahkan, suami saya sekarang menjadi menggemari laksa kerana saya kerap menyediakan dengan resipi tersebut. apabila anda nak memikat suami entry ini sangat saya cadangkan untuk anda.


and last, apabila ertikel ini bermanfaat sila share ye.. selamat mencuba.

Senin, 08 Oktober 2018

Resepi Viral : Oden Family Mart yang Akan Mengejutkan Anda

Seperti hari biasa sesekali pasti saya sempatkan untuk membuka akaun media sosial facebook dan membaca entry-entry resipi yang dishare oleh kawan-kawan di group resipi yang saya ikuti.

dengan sedikit kemalasan saya guna jari jemari saya untuk scrool skrin kebawah dan tanpa sengaja saya tengok post yang sudah dikomen hingga 157 komen. saya berfikir "emmmh......post seperti apakah yang boleh menjadikan orang ramai macam ini?"
Cara Membuat Oden Family Mart

saya cuba baca tajuk dari posting tersebut "resepi oden family mart viral" wow.. this is what I'm looking for... saya tanpa sengaja menjerit sangat kuat.. hihihi.. saya menjerit sebab saya sangat gembira kerana apabila saya teringat setahun lepas apabila hati teringin makan oden family mart ni mesti perlu beratur panjang di family mart.

Resepi Oden Family Mart


sekarang apabila saya cuba ikuti resepi ini saya boleh buat sendiri di rumah pun, saya memang penggemar oden dan oden ini adalah salah satu antara masakan yang berasal dari jepun. jepun memang terkenal dengan masakanya yang sangat sedap dan beberapa hari lepas saya juga sudah berkongsi masakan jepun satu ini.
Imej Perencah Tomyam
Imej Perencah Tomyam

apabila anda pernah melawat ke pasar family mart pasti tahu menu mereka yang paling popular iaitu oden dan steamboat. bahkan, ramai orang kesana semata-mata hanya untuk menikmati kelazatan dari oden ini.. hihihi...

Imej Perencah Asam Pedas

Imej Perencah Asam Pedas

anda pasti tahu juga untuk mendapatkan oden ini juga tak mudah kan kerana anda perlu beratur panjang dahulu. tetapi, selepas anda membaca entry saya ini tak perlu payah beratur buang-buang masa kerana saya nak share kepada anda macam mana resepinya...

Bahan Kuah Oden
  • 2 paket perencah asam pedas adabi
  • sedikit air limau
  • 1 paket perencah tomyam
  • air secukupnya
  • secubit garam
  • hirisan daun bawang
Bahan oden
  • seafood tofu
  • fish tofu
  • fish cake
  • crab stick
  • semua bahan boleh anda beli mana-mana kedai frozen food
Cara Penyediaan
Bahan-Bahan Oden
Imej Bahan-Bahan Oden

#1. pertama, tumis perencah asam pedas kemudian masukkan air secukupnya kacau dan biarkan sekejap.

#2. masukkan perencah tomyam bersama sedikit air limau dan perasakan dengan secubit garam. akhir sekali, masak kuah oden hingga mendidih.
Resepi oden Family Mart

#3. apabila sudah mendidih boleh matikan api dan seterusnya masukkan oden kedalam kuah tadi dan taburkan hirisan daun bawang diatasnya...emmhhh sedappp

Resepi Kuah Oden Family Mart

kredit : Dapur Isteri Perut Suami

belakangan ini saya tengok masakan yang berasal dari jepun mula popular di kalangan masyarakat Malaysia dan banyak orang ramai yang menggemari masakan khas jepun ni. tetapi, kita sebagai rakyat Malaysia mesti juga mecintai masakan yang berasal dari negeri sendiri betul tak?

sebab kalau bukan kita orang siapa lagi yang boleh menurunkan masakan khas Melayu kepada keturunan kita. okay, saya harap entry ini boleh bermanfaat untuk anda, selamat mencuba.