Resepi Kuih Siput Rangup dan Sedap

Resepi Kuih Siput Rangup ialah makanan yang popular di masyarakat Malaysia yang sering dibuat terutamanya apabila tiba musim perayaan. saya senang membuatkan kuih siput ni untuk keluarga tapi yang bosanya adalah masa untuk menyiputnya makan masa.

pada asalnya, saya terpandang resepi kuih siput dalam youtube try masak yang menggunakan bahan yang simple menyebabkan saya ingin mencubanya di rumah. saya adalah penggemar kuih siput dan bila hari raya tiba akan membelinya dalam jumlah yang banyak.
Resepi Kuih Siput Rangup

Resepi Kuih Siput


tapi, bila saya membeli dalam jumlah yang banyak sayang dengan wangnya kan. akhirnya saya mencuba membuatnya sendiri agar lebih hemat. kuih siput ni sangat sedap bahkan saya sering makan sendiri dan tak sempat beraya pun kuih siput itu.

bahan-bahan untuk membuat kuih siput tak susah korang boleh tengok sahaja kat dapur bahan-bahanya adalah masakan biasa di rumah jadi tak payah beli macam-macam. jom sekarang kita layan resepi sedap dibawah.

Bahan-Bahan (anggaran 1 balang sederhana)

  • 600 gm tepung gandum
  • 6 tangkai daun kari - dicampur semasa menggoreng
  • 15 gram udang kering - digoreng dan kisar
  • 15 gram serbuk jintan manis
  • 15 gram serbuk jintan putih
  • 220 gram marjerin - dicairkan
  • 2 sudu besar serbuk kari
  • 1 biji telur
  • 2 tangkai daun kari - cincang
  • 150 ml air - jangan masukan seluruhnya
  • garam secukup rasa
  • 2 ulas bawang putih - hiris halus kemudian goreng dan dikisar
Cara Membuat Kuih Siput 

1. cairkan marjerin dan sejukan dengan cara ketepikan dan suam-suam sebentar. kemudian gaul tepung bersama marjering tadi 

2. kisar bawang putih dan udang yang sudah digoreng tadi dan dalam satu bekas campurkan bahan kisar bersama garam dan gaul hingga rata.

3. masukan juga bahan lainya ke dalam tepung yang sudah disebatikan dengan marjerin tadi.

4. gaul rata dan masukan telur kedalam adunan tadi kemudian masukan air sedikit demi sedikit dan uli sampai betul-betul sebati dan bila adunan sudah tak melekat tandanya sudah siap. campurkan dengan bahan kisar tadi dan uli hingga menjadi adunan doh yang kental.

5. cubit sedikit adunan dan gentel bagi bulat kemudian tenyeh diatas papan kuih siput yang sudah anda siapkan sebelumya.

6. panaskan minyak dalam kuali kemudian goreng dengan api sederhana. kerana ianya agak tebal semasa menggoreng jangan kuat sangat agar masak dalamnya dan rangup. bila sudah lebih kurang 5 menit masukan setangkai daun kari yang sudah dilurut daunya.

7. akhir sekali, bila sudah masak angkat dan toskan

Rahsia Membuat Kuih Siput Rangup dan Sedap

1. agar hasil kuih siput lebih rangup pastikan api tidak terlalu panas
2. campuran marjerin membuatkan doh menjadi rangup dan lembuit ketika di goreng
3. agar rasa lebih sedap boleh tambahkan sedikit gula ke dalam adunan tadi

Resepi Kuih siput yang saya kongsikan ini memang agak receh untuk membuatnya tapi hasilnya memang sangat memuaskan hati dan sampai jumpa di resepi sedap berikutnya ya.

Postingan terkait:

Belum ada tanggapan untuk "Resepi Kuih Siput Rangup dan Sedap"

Poskan Komentar