Resepi Kek Pisang Kukus Lembab Mat Gebu dan Sedap

Sapa sapa suka makan pisang? hari ini saya nak kongsikan resepi kek pisang lembab yang mudah dan pastinya sedap. saya memang penggemar kuih atau kek yang dikukus kerana kek menjadi lembut dan lembab bila dimakan. alhamdulillah anak-anak juga menggemari kek ini dan kerap membawanya sebagai bekal ke sekolah.

memang ramai penggemar kek pisang ini dan saya fikir hampir semua rakyat Malaysia pasti tahu apa itu kek pisang, mungkin kerana buah pisang mudah sangat untuk di dapati dan sangat bergizi. bunda boleh membeli di pasar atau super market. saiz kek ini juga sangat sesuai untuk hidangan keluarga yang kecil.
Resepi Kek Pisang Kukus Lembab

Resepi Kek Pisang Lembab


sebenarnya sudah banyak resepi kek yang sudah saya cuba. tetapi, resepi ini yang paling berkesan buat saya sebab pertama kali saya boleh buat kek adalah kek pisang lembab ini. seperti kek lainya kalau tak habis, kita boleh jer simpan dalam freezer dan bila ingin kita makan panaskan dan hidangkan lagi.

resepi ni yang paling best, sedap lagi gebu dan bila anda ingin lagi sedap pisangnya harus betul-betul dah masak harum manis. jika anda nak cuba tanpa telur memang terasa perbezaan kejadian kek tu nanti.

saya sudah pernah buat kek tanpa telur tapi percayalah kek yang ada telur lebih gebu dan sedap. kek pisang sangat sesuai dihidangkan untuk sarapan pagi, minum petang atau untuk berbuka puasa. pasti anda nak cuba kan, Jom kita tengok resepi kek pisang lembab dibawah...

Bahan-Bahan

  • 4 biji pisang - lecek
  • 4 biji telur
  • 1 cawan gula kaster
  • 1 cawan minyak jagung
Bahan Ayak
  • 1 sk baking powder
  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 1 sk soda bikarbonat
Bahan Lain
  • 1 sk esen vanila
  • 1 sb jus limau nipis
Cara Menyediakan Kek Pisang Lembab
Resepi Kek Pisang Kukus Lembab

#1. panaskan oven pada suhu 170 drajah Celcius, kemudian siapkan loyang dan lengser mentega ke seluruh bahagian loyang dan ketepikan.

#2. putar gula, minyak dan telur sehingga putih dan masukan pisang selepas tu kacau hingga dianya rata. masukan tepung yang sudah di ayak tadi dan kacau sebati menggunakan spatula.

#3. masukan esen vanilla dan jus limau kemudian gaul sebati dan bila adunan sudah siap masukan ke dalam loyang bakar selama lebih kurang 50 minit sehingga masak.

#4. akhir sekali, angkat kemudian sejukkan sekejap dan potong sesuai selera, dah siap dihidangkan.
Resepi Kek Pisang Kukus Lembab

Bila bonda menggunakan mentega cairkan dahulu dan biarkan sejuk dan untuk kek yang saya sediakan semua bahan ayak saya campur kemudian di ayak. bagaimana mudah je kan resepi kek pisang lembab yang saya share ini?

apabila resepi yang saya kongsikan ini bermanfaat sila share kepada kawan atau keluarga anda, selamat mencuba.

Postingan terkait: