Resepi Kek Marble Pelangi Sangat Gebu dan Mudah

Hello Jumpa lagi di blogopsi apa kahabar sihat ke? permulaan minggu ini saya nak share resepi kek marble pelangi yang sangat mudah. kek ini merupakan resepi rakan saya yang telah telah diubah sesuai daripada asal rakan saya pelajari.

Kek Marble adalah kek yang memiliki tekstur lembut dan penampilanya biasanya belang-belang atau bergaris-garis (macam pelangi). bahan utama untuk membuat kek ini iaitu menggunakan adunan tepung gandum yang dicampur dengan gula, vanilla atau bahan lain sehingga memiliki rasa yang manis.

ramai orang mengatakan kek ini sangat lembut dan gebu dan sangat sesuai untuk bekalan ke tempat pelancongan. saya memang suka kek marble yang sangat simple macam ini, kalau kek coklat agak kuranglah sikit. kek ni juga popular di Masyarakat Malaysia kerana kek ini sangat lembab dan gebu.

resepi ini agak remeh juga kerana mesti menggunakan banyak bekas untuk memukul putih telur secara berasingan. sebelum nak cerita panjang, saya bab masak ni tak adalah hebat macam oarang lain.
Resepi Kek Marble Pelangi

Resepi Kek Coklat Marble Pelangi Mudah


kek ini memang lembut teksturnya dan apa-apa kek pun akan lebih sedap selepas sehari kerana butternya akan mula serasi dengan keseluruhan kek. mudah je menyediakan kek ni, bila rasa malas nak mengukus boleh dibakar dalam oven seperti kek lain. saya sudah pernah cuba guna oven dan hasilnya sama sahaja. resepi ini saya kongsikan berdasarkan pengalaman sahaja dan jom kita layan resepi dibawah:

Bahan-Bahan

  • 2 sudu makan susu cair 
  • 6 biji telur
  • 3 cawan tepung gandum + 2 sudu teh baking soda (campur sebati dan ayak)
  • 2 cawan gula halus
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 1 1/2 cawan margerin
  • pewarna ikut selera
Cara Penyediaan

#1: siapkan bekas kemudian masukan gula dan margerin, gunakan pemutar elektrik dan putar sehingga kembang atau boleh juga gunakan tangan. it's OK

#2: masukan telur ke bekas lain dan basuh telur tersebut. selepas tu masukan telur sebiji-sebiji kemudian puatar sehingga sebati.

#3: sementara itu lengserkan acuan 9 inchi dengan sedikit tepung dan margerin dan pastikan rata ke seluruh bahagian acuan. boleh gunakan acuan bulat atau empat segi. tetapi, belang akan nampak lebih cantik bila gunakan acuan bulat. saya gunakan empat segi.

#4: kemudian masukan campuran tepung sedikit demi sedikit sampai habis dan gaul sebati. kemudian masukan juga esen vanila dan susu cair, gaul sebati.

#5: dan bila adunan dah siap adunan tadi di bahagikan kepada 3 bahagian. 2 bahagian ditambah pewarna dan 1 bahagian tak ditambah pewarna pun tak ape.
Resepi Kek Marble Pelangi

#6: setelah semua bahagian diwarnakan kemudian belang-belangkan adunan mengikut warna. ambil sebanyak 3 sudu makan adunan untuk setiap lapisan dan ulangi langkah tersebut sampai adunan habis.

#7: bila mewarnai dah selesai, barulah dibakar sampai masak. saya gunakan oven elektrik bersuhu 165 darjah celsius selama lebih kurang 50 minit.
Resepi Kek Marble Pelangi

bila bonda gunakan mesin, jangan berhentikan semasa sedang mengadun dan jika menggunakan tangan harus pukul lama sedikit sebab adunan mesti rata dan kembang. demikianlah resepi kek marble pelangi muudah yang saya kongsikan dan sampai jumpa di artikel seterusnya.

Postingan terkait:

2 Tanggapan untuk "Resepi Kek Marble Pelangi Sangat Gebu dan Mudah"

  1. Apakah kek marble pelangi ini boleh d kukus ???

    BalasHapus
  2. Mudah....oooo mudah eh eh eh ...oh oh oh muudahhhhhhh....

    BalasHapus